תפריט סגור

שמן MCT הוא קיצור מ"תסיסת חומצות שומן בינוניות" (Medium-Chain Triglycerides) בעברית.

מתיסת החומצות השומן היא תהליך בו חומצות שומן נקלות נספגות במערכת העיכול ומייד מתפשטות בזרמים הדם לשימוש בתפקודים שונים בגוף.

שמן MCT מורכב מחומצות שומן בינוניות, כמו חומצה קפרילית (C8) וחומצה קפרית (C10). חומצות אלה מתייבשות במערכת העיכול בצורה מהירה יותר מחומצות שומן ארוכות יותר, כמו חומצה אולאית (C18). זה אומר ששמן MCT נספג במערכת העיכול בצורה מהירה יותר ומספק חומצות שומן לאנרגיה במהירות גבוהה יותר.

שמן MCT נמצא במקור בחומרים טבעיים כמו שמן פאלמית ושמן קוקוס. הוא נמצא בשימוש נרחב בתור תוסף תזונה וכמרכיב במזון.

יתרונותיו המוצגים של שמן MCT כוללים ספיגה מהירה ותרומה לאנרגיה מיידית, תמיכה בהבראת שומן ואנרגיה, שיפור ביצועים פיזיים ומוחיים, ואף יכולת לעזור לשקם מערכת העיכול. כמו כן, השמן נמצא בשימוש נפוץ בדיאטות קטוגניות בשל היכולת שלו לספק חומרי גלם לתהליך הפקת קטונים בגוף.

שם המוצר "שמן MCT" מתייחס לתכולה של השמן בחומצות השומן הבינוניות, ואין לך לבלבלו עם שמנים מקולסים אחרים שעשויים מחומצות שומן ארוכות יותר. כמו תמיד, כשאתם מתכנננים לצרוך תוסף תזונה או מזון מסוים, כדאי לבדוק את התכולה והמרכיבים על מנת לוודא שהם מתאימים לך.

איפה אפשר לקנות שמן MCT?

שמן MCT ניתן להשיג במעדנית אוכל אמיתי ובבתי הטבע השונים. בארץ, יש שני סוגי שמן MCT. האחד מופק מאוגז הקוקוס – תהליך אורך יסודי ויקר יותר אבל מופק מחומר גלם איכותי. השני מופק מליבת עץ דקל, יש שיגידו שמקורו מוטל בספק אם מבחינה אקולוגית, תעשיית גידול הדקלים פוגעת באדמה ושמני הדקלים המזוככים נחשבים השמנים הנחותים ביותר. כן צריך להבין שבסופו של דבר זו כימיה ותמיד יהיו אלו חומצות שומן בינוניות C-8 ו- C-10 ולכן אולי אין עדיפות לחומר הגלם ממנו הופק. תפעילו שיקול דעת.

האם אפשר לטגן בשמן MCT?

למרות הפרסומים והניסיונות לשווקו כשמן שראוי לטגן בו, לא כדאי לטגן בשמן MCT שכן הוא נשרף מהר יחסית, בחום של 170 מעלות ולכן יתאים יותר למאכלים בחום בינוני או קרים כמו מיונז או חביתה

האם מומלץ לצרוך שמן MCT בתזונה קטוגנית?

שמן MCT בשל ההרכב שלו, נספג מהר ולא מתפרק שכן הוא כבר מפורק.

בכלל שמן mct הוא קיצור דרך שפוגע בהסתגלות המטבולית התקינה כי הוא קיצור דרך ליצירת קיטונים במקום לתת לגוף לפתח את המסוגלות הזו בעצמו.

מתי כן מומלץ להשתמש בשמן MCT?

מומלץ במצבים שיש צורך להיכנס מהר לקיטוזיס, במצבי תסמונת מטבולית קיצוניים שנדרשת התערבות מיידית. במצבי דימנציה ומצבים שיקומיים כמו כן, אם אתם ספורטאים שמתעסקים בספורט עצים, צריכת שמן MCT תשרת את התגבור באנרגיות מיידיות.


לסלט ביצים מבוסס מיונז ביתי על בסיס שמן MCT לחצו כאן

דילוג לתוכן